Historien

Virum-Sorgenfri Bordtennisklub blev officielt grundlagt i 1953, men startede egentligt – ved lidt af en tilfældighed – allerede i 40’erne. I fodboldklubben, Virum Boldklub, havde man brug for underholdning og selskabelighed om vinteren når fodboldturneringen lå stille.

Man arrangerede derfor ugentlige klubaftner, hvor ungdomspillerne bla. kunne spille bordtennis mens de voksne hyggede sig med skak og kortspil.

Det viste sig midlertidig hurtigt, at alle ville spille bordtennis. Interessen var så stor, at man byggede flere bordtennisborde og fik dem opstillet i en gammel barak, der fungerede som forsamlingshus i Virum.

I fodboldklubben frygtede man imidlertid, at interessen for bordtennisspillet kunne være til skade for medlemmernes interesse for fodbold.

Bordtennisklubben blev herefter udskilt og selvstændigt administreret. I 1950/51 blev bordtennisbarakken nedlagt for at give plads til det nuværende posthus i Virum. Klubben fik istedet med møje og besvær dispensation af kommunen til at benytte nogle beskyttelsesrum på Hummeltofteskolen.

Forbindelsen med Virum Boldklub blev afbrudt og man dannede Virum-Sorgenfri Bordtennisklub i 1953.

Klubbens trængsler var imidlertid langt fra forbi. I 1955 måtte man forlade Hummeltofteskolen, fordi lokalerne skulle bruges til undervisning.

Klubben kunne ikke umiddelbart finde nye lokaler, og man endte derfor i en gammel faldefærdig gymnastikbarak på Virum skole.

Her boede klubben i 13 år, hvorefter den i 1968 flyttede til de nuværende lokaler i Virumhallen.

Vundne danmarksmesterskaber

Danske
holdmesterskaber
Titler ved de individuelle
Danmarksmesterskaber

Mest vindende

I de første mange år var VSBTK en udpræget motionsklub med 100-150 medlemmer. Men i 1964-65 vandt dameholdet det første Danmarksmesterskab til klubben. I 1965-66 rykkede klubbens herrehold op i landets bedste række (nuværende bordtennisligaen).

VSBTK har i alt vundet 66 danske holdmesterskaber og 262 titler ved de individuelle Danmarksmesterskaber (pr. juli 2023). Ingen anden klub i dansk bordtennis kan fremvise så imponerende resultater.

Klubben har altid været storleverandør af spillere til landsholdet. De mest kendte er Niels Ramberg, Freddy Hansen, Dorte Hauth, Lars Hauth, Kim Høgsberg, Jan Harkamp, Niels Poulsen, Britta Christensen, Lis Ramberg, Pia Toelhøj, Henrik Vendelbo, Martin Bremer Jensen, Mikkel Hindersson, Valeria Hachard og Sophie Walløe.